En total, sis aules estan dedicades a investigadores de diferents àrees del coneixement, Elvira Costell, Anna Lluch, Nuria Oliver, Amparo Chiralt, Alicia Cordero i Camila Milleto, en el marc del projecte Estreles, obrint camins

La investigadora del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC) a l’Institut d’Agroquímica i Tecnologia d’Aliments (IATA) Elvira Costell dona nom, des d’ahir dimarts, a una de les aules del Centre d’Educació Infantil de la Universitat Politècnica de València (UPV). Ademés, altres cinc investigadores, entre les quals es troben, Anna Lluch, Nuria Oliver, Amparo Chiralt, Alicia Cordero i Camila Milleto, també compten amb la seua aula dedicada.

L’artista valenciana Cristina Durán (LaGRÚAestudio) ha realitzat una il·lustració de cadascuna de les científiques que rebrà tots els dies a l’alumnat i professorat del centre. La iniciativa s’emmarca en el projecte Estreles, obrint camins que compta amb la col·laboració de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT) del Ministeri de Ciència i Innovació.

“Amb aquest projecte volem contribuir a obrir camins, construir i visibilitzar a referents femenins des de les primeres etapes formatives, acostant a la infància a la ciència protagonitzada per dones i quin millor lloc per a fer que en el nostre centre infantil”, ha apuntat el rector de la UPV, José E. Capilla, durant la presentació d’aquesta iniciativa, emmarcada en els actes del Dia Internacional de la Dona i la Xiqueta en la Ciència, que se celebra divendres que ve, 11 de febrer.

Precisament, amb motiu d’aquesta celebració i dins també del projecte Estreles, obrint camins, les educadores del centre infantil han preparat per a tota la setmana una sèrie de tallers relacionats amb les àrees de treball de les sis investigadores i adaptats a l’edat de l’alumnat.

En una de les aules, s’endinsen aquests dies en el món de la medicina i de la cura als altres, seguint els passos d’Anna Lluch; en unes altres, treballen amb diferents aliments, com ho fan Amparo Chiralt i Elvira Costell; altres construeixen els seus propis “edificis”, emulant la investigació de Camilla Mileto, centrada en l’arquitectura; uns altres fan els seus primers passos en la passió d’Alicia Cordero, les matemàtiques; i, finalment, a l’aula dedicada a Nuria Oliver, comencen a descobrir alguns secrets de la tecnologia.

Al costat d’aquestes activitats, al pati del centre infantil llueix tota la setmana un collage amb les il·lustracions d’aquestes sis investigadores, que han acolorit tots les xiquetes i xiquets del centre, amb l’ajuda de les educadores.

“El nostre objectiu sempre ha estat acostar i despertar l’interés cap a la ciència de les xiquetes i xiquets mitjançant la nostra metodologia de joc, en un context suggeridor i divertit, en el qual s’estimula des d’un enfocament coeducatiu, la curiositat i creativitat de l’alumnat en aquesta primera etapa d’educació infantil. I des de hui ho farem acompanyades per aquestes grans referents de la ciència valenciana”, destaca l’equip d’educadores del centre infantil Vera.

En primera persona

Elvira Costell (Química, tecnologia d’aliments, CSIC): “Crec que aquesta iniciativa, orientada principalment a encuriosir i l’interés de les xiquetes i dels xiquets per la ciència i la tecnologia en els primers anys de la seua vida, segur que influirà en el camí que triaran molts d’ells. Vull ressaltar el paper que juga el personal docent de l’escola en aquest projecte. De la seua vocació i del seu treball en els diferents tallers i activitats programats, depén realment l’èxit d’aquesta iniciativa”.

Amparo Chiralt (Química, tecnologia d’aliments, UPV): “La formació científica i tecnològica és essencial per a interpretar i entendre el món i sabem que hi ha problemes associats a l’ensenyament de les ciències que influeixen en la disminució de l’interés i l’aprenentatge, sobretot en les primeres etapes, que és quan es desenvolupa. Projectes com aquest per a edats molt primerenques poden contribuir a potenciar aquest interés, que és essencial per a la formació futura. Estic molt contenta de participar en aquesta iniciativa que de segur donarà els seus fruits”

Nuria Oliver (Enginyeria de telecomunicacions, Intel·ligència Artificial): “És un grandíssim honor formar part d’aquesta meravellosa i pionera iniciativa, tan necessària per a crear referents femenins en la ciència i la tecnologia. Els primers anys de vida són clau per a fomentar el pensament científic, cultivar la curiositat i inspirar a xiquets i, sobretot a les xiquetes, sobre possibles professions científic-tecnològiques que potser desconeixen. El món necessita més enginyeres, investigadores i inventores de tecnologia. Aquest projecte, sens dubte, contribueix a despertar vocacions”

Alicia Cordero (Matemàtiques, UPV): “Entendre el món que ens envolta, sense prejudicis ni limitacions, és vital per a la infància: ens ajuda a desenvolupar-nos i adaptar-nos millor. És també l’objectiu de la ciència en tots els àmbits, i les matemàtiques formen part essencial de tots ells”.

Camilla Mileto (Arquitectura, UPV): “L’arquitectura i l’urbanisme conformen els llocs on vivim en relació amb el medi ambient, de la mateixa manera que el patrimoni arquitectònic i cultural transmet la memòria dels nostres avantpassats i ens permet aprendre de la història per al nostre futur. La sensibilització de les xiquetes i els xiquets des de tendra edat en aquestes qüestions contribuirà, sens dubte, a la millora de l’entorn que ens envolta, així com al respecte a la cultura. Aquest projecte aporta una primera pedra prometedora per a la societat en llaures a la igualtat, la ciència i la cultura. Em sent molt honrada de participar en ell”.

Anna Lluch (Medicina, oncologia, INCLIVA-UV): “En la igualtat entre homes i dones encara queda molt camí per recórrer, si bé és cert hi ha hagut grans avanços socials, gràcies els quals les dones hem anat guanyat un paper més important, també en el món de la ciència. És, precisament, la ciència la que fa avançar a la societat i les xiquetes i xiquets han de tindre confiança en si mateix, empoderar-se, sentir-se convençudes i convençuts que, amb el seu treball, constància i il·lusió, poden arribar on vulguen; i és molt important tindre referents, espills en els quals anar mirant-se al llarg de tot el període formatiu”.

 

Més informació: Noticia UPV

Hipoxia doradas adaptación ejercicio IATS

Foto de grup amb algunes de les investigadores i el rector de la UPV, José E. Capella.

Material de descàrrega
Imatge (jpeg)
Nota de premsa (pdf)

Share This
Ministerio de Ciencia y TecnologíaCSICDelegación C.Val.Casa de la Ciència