L’objectiu d’aquesta visita és despertar en aquests joves especialment dotats la vocació científica i ajudar-los a valorar el seu talent, perquè les matemàtiques són el llenguatge de la ciència

L’Institut de Biologia Integrativa de Sistemes (I2SysBio), centre mixt del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC) i la Universitat de València, va rebre dissabte passat la visita de 50 xics i xiques seleccionats per ESTALMAT, una iniciativa per a impulsar el talent matemàtic dels més joves. Aquests estudiants, que provenien de diferents centres educatius de València, Castelló i Alacant, van estar acompanyats, en la seua visita a l’institut, pel director del projecte, Rafael Crespo, i personal docent, així com monitors del programa.

La directora de l’I2SysBio, Emilia Matallana, el vicedirector, Santiago F. Elena, i els investigadors del centre Ana Conesa i Javier Buceta van rebre el grup d’estudiants (de primer i segon any).

ESTALMAT, acrònim d’Estímul del Talent Matemàtic, és un projecte encaminat a la detecció i tractament del talent matemàtic precoç en xiquets d’entre 12 i 14 anys. No va dirigit a carreres de matemàtiques en exclusiva, sinó de ciències en general. Són xics i xiques àvids de ciència, per la qual cosa la visita a un centre exclusiu d’investigació pot obrir-los, de primera mà, portes a la ciència de qualitat.

Els orígens d’ESTALMAT es remunten a 1998, quan la Reial Acadèmia de Ciències Exactes, Físiques i Naturals d’Espanya va ser conscient de què, en una comunitat escolar de qualsevol província, hi havia estudiants amb un talent especial per a les matemàtiques. Aquest talent, que podia passar inadvertit durant els anys escolars, provocava que alguns d’aquests xics es veren abocats al fracàs i a la inadaptació per avorriment. Va ser llavors quan es va pensar en la idea de trobar alguna manera d’atendre la seua bona disposició cap a les matemàtiques, amb un doble objectiu, d’una banda, aconseguir la satisfacció d’aquests xics i, per un altre, fomentar la vocació investigadora de cara a l’avanç científic i tecnològic.

Després de valorar diverses formes d’actuació sobre aquest alumnat, el model que finalment va adoptar la Reial Acadèmia va consistir, a grans trets, a detectar cada any un grup d’alumnes d’entre 12 i 13 anys (a aquesta edat és quan comença el raonament formal) per a treballar, estimular i orientar el seu particular talent mitjançant tres hores setmanals d’intervenció al llarg de dos anys, els corresponents a 1r i 2n de l’ESO. En 3r i 4t continua la intervenció, però es redueix la seua freqüència: 3 hores cada mes. Models similars van començar funcionant a Baltimore (EUA) i Hamburg (Alemanya), i es desenvolupen en 11 comunitats autònomes d’Espanya i en tres províncies de la República de l’Equador.

L’objectiu d’aquesta visita és despertar en aquests joves especialment dotats la vocació científica i ajudar-los a valorar el seu talent, perquè les matemàtiques són el llenguatge de la ciència.

El programa ESTALMAT està sufragat per la Universitat de València, la Universitat Jaume I de Castelló, i la Universitat d’Alacant. Enguany té una ajuda de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT) en el seu programa de foment de les vocacions científiques.

Més informació: https://estalmatcv.blogs.uv.es/

Hipoxia doradas adaptación ejercicio IATS

Foto de grup de la visita a l’I2SysBio per part de l’alumnat d’ESTALMAT.

Share This
Ministerio de Ciencia y TecnologíaCSICDelegación C.Val.Casa de la Ciència