Es tracta d’un projecte de divulgació científica que busca acostar la ciència a la població general d’un mode divertit, a través del món dels videojocs. L’acte de lliurament dels premis va comptar amb la presència de Jaime Pérez del Val, cap de l’Àrea de Cultura Científica del CSIC, José Mª. Frare, director de l’Institut de Síntesi i Catàlisi Homogènia, i Pilar López García-Gallo, vicedirectora del MNCN

L’IES Juan de Garay de València ha resultat subcampió en la categoria equip del VII Concurs Nacional Hi Score Science. Així mateix, dos dels seus alumnes, Alyan Muhmmad i Aitana Navas, s’han classificat en primera i tercera posició en la categoria individual. Hi Score Science és un projecte de divulgació que busca portar la ciència als més joves, a través d’un joc de preguntes i respostes sobre ciència per a dispositius mòbils i ordinadors. La iniciativa ha estat desenvolupada des de l’Institut de Síntesi Química i Catàlisi Homogènia i l’Institut de Nanociència i Materials d’Aragó, tots dos centres mixtos del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC) i la Universitat de Saragossa.

Hi Score Science es projecta no sols com un joc de preguntes i respostes sobre ciència, sinó que vol arribar més lluny i augmentar la cultura científica i l’interés dels usuaris per la ciència, explicant-los què hi ha darrere dels nous avanços científics. El projecte inclou explicacions divulgatives de la realitat científica que s’amaga darrere de cadascuna de les respostes.

Ademés, Hi Score Science anima als usuaris a participar en el projecte col·laborant amb contingut científic del joc i premiant-los per això amb la passada i el viatge a la final nacional que se celebra en la seu central del CSIC a Madrid, la visita al Museu Nacional de Ciències Naturals de Madrid (MNCN, CSIC), així com amb regals tecnològics per als premis individuals.

El lliurament de premis del concurs anual i el concurs presencial que va tindre lloc a la Sala d’actes del CSIC (carrer Serrano 117. Madrid) va comptar amb grans autoritats en el món de la investigació i la divulgació: Jaime Pérez del Val, cap de l’Àrea de Cultura Científica del CSIC; José María Fraile, director de l’Institut de Síntesi i Catàlisi Homogènia; i Pilar López García-Gallo, vicedirectora del Museu Nacional de Ciències Naturals (MNCN-CSIC) i directora de Comunicació i Cultura Científica.

La jornada va comptar amb dues parts, en la primera va tindre lloc el lliurament de premis en la categoria contingut, és a dir dels estudiants de secundària que ens han fet arribar les seues preguntes, i que en aquesta edició ha comptat amb la participació de més de 150 equips de tota Espanya, que ens han fet arribar les seues més de 3.500 preguntes, que una vegada revisades i editades per un equip científic de 53 investigadors es publiquen en el joc amb el nom i el centre escolar que va enviar la pregunta. Entre les preguntes guanyadores ens trobem amb preguntes com Amb quins elements tòxics es maquillava la reina Isabel I d’Anglaterra? o Què li dona el color a l’ull?

En la segona part de la sessió va tindre lloc el VII concurs presencial a nivell nacional en el qual els estudiants de les diferents comunitats autònomes van posar a prova els seus coneixements científics contestant en directe i a través dels seus mòbils a les preguntes del joc del tipus: La pell de quina fruita és inflamable?, L’altitud d’un avió es mesura respecte al sòl o al nivell de la mar?, Per què plorem en tallar ceba? o Què significa l’octanatge en la gasolina?

La sessió es pot visualitzar a través del canal de YouTube del concurs @HiScoreScience.

Categoria equipe són:

  • Guanyador: Col·legi Santo Domingo de Silos –Saragossa – Equip: La Fernandeta – Professor responsable: Fernando Rived.
  • Segon classificat: IES Juan de Garay – València – Equip: MILGARAY – Professor Responsable: Javier Julián.
  • Tercer classificat: Col·legi Sant Joan Bautista – Madrid – Equip: els 100tíficos es visten de Prada – Professora responsable: Alexandra Prada.
  • Quart classificat: Col·legi Cor de María – Gijón – Equip Som Codema 2– Professora responsable: Laura Fernández.
  • Cinqué classificat: Col·legi Cor de María – Gijón – Equip Som Codema 3 – Professora responsable: Laura Fernández.

Categoria individual:

  • Guanyador: Montachana, Melany – IES Juan de Garay – València.
  • Segon classificat: Sanz, Andrea – Colegio Santo Domingo de Silos – Saragossa.
  • Tercer classificat: QIU, ZHILING – IES Juan de Garay – València.

Categoria millor pregunta:

  • Guanyadora: Andrea Sanz: Col·legi Santo Domingo de Silos – Saragossa.
  • Accèssit: Danna Ariel Rodríguez: IES Juan de Garay – València.
  • Accèssit: Monchi Zheng: IES Ramón y Cajal – Saragossa.

Categoria dona i ciència:

  • Dariana Factos – Col·legi SALESIANES VILLAAMIL – COL·LEGI MARÍA AUXILIADORA – Madrid, Prof.: Ana Giménez.

Categoria presencial:

  • Primer partit:

– Guanyador: Guillermo Melero Fañanás – IES Ramón y Cajal – Saragossa.
– Segon: Llig Ureta – Salesians Estret – Sant Joan Bautista – Madrid.
– Tercer: Rayyan M´Rabet El Karrach – IES Ramón y Cajal – Saragossa.

  • Segon partit

– Guanyador: Adrián Correia Da Silva – IES Ramón y Cajal – Saragossa.
– Segon: Ismael Yao – Col·legi Santo Domingo de Silos – Saragossa.
– Tercer: Xro – Salesians Estret – Sant Joan Bautista – Madrid.

  • Tercer partit

– Guanyador: Lucas Montuega Gómez – IES Ramón y Cajal – Saragossa.
– Segon: Claudia Espluga Egido– IES Ramón y Cajal – Saragossa.
– Tercer: Héctor Serrano – Colegio Santo Domingo de Silos – Saragossa.

  • Guanyador Sènior: Javier Julián – IES Juan de Garay – València.

Projecte divulgatiu en constant moviment

El projecte Hi Score Science va nàixer en 2016 davant la necessitat d’adaptar les activitats de divulgació al món dels més joves, pertanyents a la generació digital, que actualment està centrat en els videojocs i les noves tecnologies. Aquest projecte ha anat avançant, any rere any, passant de ser un projecte d’àmbit regional a nacional i arribant a un públic més desfavorit com són els pacients joves ingressats en hospitals, centres penitenciaris, habitants del món rural i adults, un col·lectiu habitualment allunyat de les activitats de divulgació que permeten participar de manera activa i no com a mers observadors.

El projecte ha sigut premiat amb el primer premi en la XVIII Edició del programa de Ciència en Acció en la modalitat Materials Didàctics de Ciències en Suport Interactiu (Premi IBM), ha rebut el segell D+i TOP, un reconeixement a nivell nacional que premia als millors projectes de divulgació científica inclusiva, ha sigut nominat en dues ocasions als premis Tercer Mil·lenni i ha rebut l’accèssit en la categoria millor projecte de divulgació, en els I Premis de Divulgació Científica i Ciència Ciutadana del CSIC.

Hi Score Science és un joc molt ben valorat entre els usuaris amb una puntuació de 4.5 sobre 5, una nota molt superior a altres jocs similars i compte en l’actualitat amb més de 40.000 descàrregues repartides per tot el món, principalment a Espanya i Àsia. El joc s’ha presentat en les diferents comunitats autònomes, en fires de videojocs, científiques i divulgatives, arribant a les de 100.000 persones.

El joc gratuït i sense publicitat es troba disponible en Play Store i Apple Store i en PC, Mac i Linux: www.hiscorescience.org.

Equip científic darrere de Hi Score Science

El projecte Hi Score Science ha estat desenvolupat entre dos centres d’investigació, l’Institut de Síntesi Química i Catàlisi Homogènia i l’Institut de Nanociència i Materials d’Aragó, tots dos centres mixtos entre el CSIC i la Universitat de Saragossa.

El projecte compta amb la col·laboració d’altres UCC i museus de ciència, com la Vicepresidència Adjunta de Cultura Científica del CSIC (VACC), el Museu Nacional de Ciències Naturals de Madrid (MNCN-CSIC), la Delegació del CSIC en la Comunitat Valenciana, l’Institut Geològic i Geominero d’Espanya, el Museu Elder de la Ciència i la Tecnologia, el Museu Eureka, la Casa de la Ciencia de Sevilla, el Museu de Ciències Naturals de la Universitat de Saragossa, el Planetari d’Aragó, la Connexió Arqueologia del CSIC, i la Unitat Educativa de CASIO #CientíficasCASIO.

Hipoxia doradas adaptación ejercicio IATS

IES Juan de Garay, subcampió de la categoria Equip, durant l’acte de lliurament dels guardons. Crèdits: Hi Score Science.

Share This
Ministerio de Ciencia y Tecnología CSIC Delegación C.Val. Casa de la Ciència Presidencia Europea