L’Assemblea General de Nacions Unides va declarar l’11 de febrer Dia Internacional de les Dones i les Xiquetes en la Ciència en reconeixement al paper clau que exerceixen les dones en la comunitat científica i la tecnologia. Els centres del CSIC en la Comunitat Valenciana organitzen una sèrie d’activitats per a celebrar aquest dia, que et desglossem ací:
Institut de Biomedicina de València (IBV)
REPTE: #CientiFITcas
Des de l’IBV la investigadora Susana Rodríguez-Navarro ens proposa el següent REPTE amb la finalitat de participar en el 11F i visibilitzar a científiques i les seues investigacions. El repte consisteix en:
1. Realitza una activitat física i fes-te una foto (teua, dels teus pesos, sabatilles, bici, del paisatge…és igual, la qual cosa tu vulgues).
2. Tria una científica (preferentment viva i pròxima: tu mateixa, la teua companya de laboratori, la teua amiga, el teu referent, 1 científica per activitat).
3. Puja-ho a les teues xarxes socials amb l’etiqueta #CientiFITcas i etiqueta’ns (Instagram: @cientificasalacarrera @IBV.CSIC | Twitter @susaopina @IBV_CSIC).
Quantes més activitats faces entre l’11 de Febrer i ell 8 de Març a més Científiques descobrirem. La participació està oberta a tod@s, dones i homes, científiques i no relacionats amb la ciència… L’única condició és visibilitzar almenys a una científica en cada esment.

CONFERÈNCIA
“Crea la teua pròpia vacuna”, a càrrec de les investigadores de l’IBV Teresa Rubio i Ángela Campos. CEIP Miguel de Cervantes, Xirivella. 11 de febrer.
Institut de Neurociències (IN)
Cinc investigadores de l’Institut de Neurociències en diferents nivells de la carrera científica comparteixen les seues experiències i els seus últims descobriments. Durant aquestes jornades comptarem amb la presència de les investigadores predoctorals Raquel García Hernández i Mar Anníbal Martínez, i les doctores Rita Robles, María Sáez, i Encarni Marcos. (investigadora postdoctoral). A més, comptarem amb la presència de la Dra. Christina Dalla de la Universitat d’Atenes que impartirà el Seminari titulat “La Importancia de Analizar Sexo y Género en los Estudios de Neurofarmacología”. La jornada, coordinada per la Dra. Sandra Jurado de l’IN, pretén visibilitzar el treball de les nostres neurocientífiques i incentivar el debat sobre els reptes que afronten les dones durant el desenvolupament de la carrera investigadora. L’activitat compta amb el patrocini del Programa d’Excel·lència Severo Ochoa.
Dia i hora: divendres 11 febrer 2022. De 9.15 a 15 hores.
Format: Semipresencial – En línia i Sala d’actes de l’Institut de Neurociències
Zoom Link: https://dicv-csic-es.zoom.us/j/89931388018?pwd=UGc4akN0d2hmYVpMdnVTN1ZaRzlvQT09
Canal YouTube: https://youtu.be/H1CkZeZMF24
Institut de Física Corpuscular (IFIC)
– Masterclass Hands on Particle Physics: Dia de la Dona i la Xiqueta en la Ciència. https://indico.ific.uv.es/event/6496/
– Xarrades en instituts de la Comunitat Valenciana per investigadores/rs de l‘IFIC, dins de la iniciativa 11defebrero.org
Institut de Biologia Integrativa de Sistemes (I2SysBio)
Pilar Domingo-Calap i Mireia Coscollà. Modera: Reis Juan (periodista):
Bar de Ciències “Conviure amb el coronavirus”. Cafeteria Octubre Centre de Cultura Contemporània. Dimarts, 8 de febrer de 2022, 19h. (coorganitzat per I2SysBio).
Emilia Matallana:
Conferència “Mujeres y Ciencia”, IES Meliana, 9 de febrer, 12 h.
Conferència “Biotecnología, en tu vida, a diario”, coorganitzada amb motiu de l’11F per l’Associació Nautilus i Associació Sapiencia, Casa de la Cultura de Port de Sagunt, 14 de febrer, 18:30
Conferència “Mujeres y Ciencia” en CMJ Algirós (TBA).
Pilar Domingo-Calap:
Taller “Cazadores de Virus”, Centre Educatiu Gençana 8 de febrer, 9:30
Conferència “Virus como terapia alternativa en la lucha contra bacterias multirresistentes”, IES Joanot Martorell, 13h
Conferència: X Congreso Investigación Biomédica, Fac. Medicina, UV, 9 de febrer, 11h
Conferència “Vigilancia epidemiológica del SARS-CoV-2 en aguas residuales”, Col·legi Sant Francesc i Santo Domingo, Vilamarxant. 11 de febrer, 13h
Taller “Cazadores de Virus”, Ajuntamet de Picassent, 20 de febrer, 10:30h
Rosa Márquez Costa:
Participa en la iniciativa “Women in Science” (WINS, DPE CSIC).
Institut de Tecnologia Química (ITQ)
Amb motiu de l’11 de febrer, des de l’ITQ s’ha organitzat una sèrie de xarrades en diferents centres d’educació infantil, primària, secundària i de batxillerat, en les quals representants de tots els nivells del món de la investigació (predoctorals, postdoctorals, tècniques i investigadores permanents del centre) parlaran a les i els estudiants sobre el paper de la dona en la ciència, així com de la seua pròpia experiència personal, amb l’objectiu d’oferir models amb els quals puguen identificar-se les xiquetes i joves que desitgen seguir una carrera científica.
Aquesta activitat, que es porta realitzant a l’ITQ des de l’any 2019, comptarà en aquesta edició amb la participació de 25 científiques i 20 centres educatius, la majoria d’ells de la ciutat de València. Les xarrades començaran el dia 11 de febrer, i s’allargaran al llarg del mes de febrer, fins al pròxim 8 de març (però els detalls poden canviar en funció de la disponibilitat dels centres i de l’evolució de la pandèmia entre el seu alumnat).
Participants: Alicia Coloma, Beatriz Moreno, Beatriz Villoria, Bego García, Carmen Galdeano, Carmen Tebar, Elena Segura, Eva Rivero, Gonzalo Prieto, Ilaria Ceteroni, Isabel Vidal, Judit Oliver, Laura Almar, Lorena Andrés, Maria Siurana, Marta Feliz, Marta Puche, Niloufar Atashi, Patricia Concepción, Rosa Adam, Sara Goberna, Sofía Peña, Susi Hervas, Tania Ródenas Torralba i Jose Luis Jordá (coordinació). Organitza la Comissió d’Igualtat de l’ITQ.
Més informació: https://igualdad.itq.webs.upv.es/actividades/
Institut d’Agroquímica i Tecnologia d’Aliments (IATA)
L’IATA ha organitzat per a aquesta setmana de celebració de l’11 Febrer l’activitat de divulgació científica Ciencia en todas partes. El dia 10 de febrer Ana Rosa Ballester, investigadora de l’IATA, acudirà junt amb els científics Belén Llobregat i Adrián González, al CEIP Tomás de Villarroya (València). Impartiran xarrades en dues classes de 2n de Primària i altres dues de 4t de Primària. L’11 de febrer la mateixa investigadora impartirà, junt amb Belén Llobregat, una xarrada al CEIP Sant Ángel de la Guarda (València) en dues classes de 2n de Primària.
Així mateix, la investigadora María Jesús Rodrigo visitarà el 16 de febrer a l’alumnat de 4t de Primària del CEIP Teodoro Llorente (València) on impartirà la xarrada-taller Qué hacemos l@s científc@s? Hoy descubriremos los colores de los frutos. La científica María Carmen Collado participarà en una acció de comunicació per al públic general de la Fundació Jesús Serra. Per la seua part, la també investigadora Ana Cris Adam estarà el mateix 11 de febrer amb l’alumnat de 3r i 4t de Primària del Col·legi María Auxiliadora (Algemesí) per al qual ha preparat els tallers Extracción de ADN a partir de fresas i Siembra de placas de medio rico con levadura panadera. Finalment, la investigadora Amparo López Rubio serà entrevistada divendres que ve 11 de febrer en l’informatiu de la televisió autonòmica À Punt.
Institut de Biologia Molecular i Cel·lular de Plantes (IBMCP)
Les investigadores de l’IBMCP s’uneixen, un any més, a la iniciativa #11F (https://11defebrero.org/) impartint xarrades en diferents centres educatius de la Comunitat Valenciana. A més, enguany les científiques del centre participaran en altres iniciatives de la Plataforma de divulgació científica Biotura (https://biotura.wordpress.com/) i del Departament d’Especialització i Postgrau del CSIC. També s’ha preparat un vídeo per a visibilitzar a les científiques de l’IBMCP i a altres dones referents per als investigadors de l’IBMCP.
Coincidint amb el 11F, l’IBMCP penjarà en la seua pàgina web els resultats d’una enquesta d’opinió realitzada entre el personal de l’institut sobre la percepció de la igualtat de gènere en aspectes laborals i de la carrera científica i sobre les actuacions institucionals plantejades per a mitigar les desigualtats.
Les activitats han estat coordinades per les Comissions d’Igualtat i de Divulgació de l’IBMCP.