Segons l’estudi de la UPV i el CSIC les emocions més comunes durant la primera menstruació són la vergonya (reportada pel 23% de les enquestades), preocupació (20%), por (16%) i estrés (15%)

Més de la meitat de les dones enquestades en un estudi realitzat per un equip del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC) i la Universitat Politècnica de València (UPV) i assegura no haver sabut com gestionar físicament la primera vegada que els va baixar la regla. Aquest treball, publicat en la revista BMC Women’s Health, analitza la informació rebuda sobre la menstruació, la desitjada i aquella que major impacte té en com es viu la menstruació, i constata que l’educació menstrual a Espanya encara és deficient.

“La menstruació continua sent tractada com un tema incòmode que cal ocultar i d’allò que s’oculta, no es parla, no s’investiga, no es legisla i no rep l’atenció necessària. Però la salut menstrual requereix d’aqueixa atenció” -apunta Sara Sánchez López, investigadora de l’Institut INGENIO, centre mixt del CSIC i la UPV, i autora principal de l’estudi.

L’estudi es va dur a terme a través d’un qüestionari en línia anònim a més de 4.000 persones, tant homes com dones nascudes o residents a Espanya entre maig de 2021 i gener de 2022. Les preguntes abordaven temes com l’educació rebuda sobre la menstruació, la comoditat amb la qual es parla del tema, emocions experimentades durant la menarquia, productes d’higiene menstrual, impacte econòmic i impacte social entre altres.

I els seus resultats són reveladors: les quatre emocions més comunes reportades durant la primera menstruació van ser vergonya (23%), preocupació (20%), por (16%), i estrés (15%).

L’estudi revela també que un 35,7% de les dones enquestades no sabia molt bé què era la regla quan els va baixar per primera vegada i un 56,1% no sabia prou sobre com procedir. D’altra banda, són nombrosos els testimoniatges que recull aquest treball en els quals la menstruació ha sigut causa de burla o comentaris despectius.

Només un 5% rep informació a l’escola

L’estudi constata també una tendència entre la informació disponible sobre com manejar el sagnat i la quantitat de vegades que es recorda haver experimentat vergonya, por, preocupació i fàstic, la qual cosa suggereix que saber què fer quan es té la primera regla redueix la possibilitat d’experimentar aquestes emocions. “Desafortunadament, només un 5% de les persones enquestades recorda haver rebut aquesta informació a l’escola”, apunta Sara Sánchez López.

D’altra banda, les dades indiquen que malgrat tots els canvis socials que han ocorregut en aquestes dècades, les emocions que s’experimenten durant la primera menstruació a Espanya no han variat significativament des de la dècada dels 50 fins a la d’inicis del 2000.

“L’ambigüitat de la legislació actual quant als continguts sobre la menstruació deixa a criteri del centre o fins i tot del docent quant temps dedicar-li al tema i quins continguts incloure. I, sovint, és merament nomenat en la seua funció biològica com a part de la reproducció humana”, assenyala Rocío Poveda Bautista, investigadora també d’INGENIO i coautora de l’estudi.

Educació sobre salut menstrual en el currículum

Però la falta d’informació no es redueix a la primera regla. Aquest estudi evidencia la necessitat d’informació fiable i accessible sobre com gestionar els dolors menstruals, símptomes d’endometriosis i altres trastorns similars, o sobre quan acudir a un especialista. En general, conclou que és necessari un major coneixement sobre com afecta el cicle menstrual a tot el cos i com varia al llarg de la vida, incloent-hi la menopausa.

“Aquest estudi pretén servir d’orientació per a la creació de mesures legislatives i socials eficients. És una anomenada a l’acció perquè l’educació sobre salut menstrual, deficient hui dia, siga incorporada en el currículum, per a garantir que tota persona escolaritzada a Espanya reba informació bàsica i fiable sobre aquest tema”, conclou Santiago Moll López, del departament de Matemàtica Aplicada de la Universitat Politècnica de València i coautor de l’estudi.

Al costat dels investigadors del CSIC i la UPV, aquest estudi també ha comptat amb la valuosa aportació de la Dra. Dani Barrington de la University of Western Austràlia, experta internacionalment reconeguda per la seua investigació i activisme sobre salut menstrual.

 

Referència:

Sánchez López, S., Barrington, D.J., Poveda Bautista, R. and S.E., Moll López. Spanish menstrual literacy and experiences of menstruation. BMC Women’s Health 23, 161 (2023). https://doi.org/10.1186/s12905-023-02293-4

Hipoxia doradas adaptación ejercicio IATS

L’estudi, realitzat per un equip del CSIC i la UPV i publicat en la revista BMC Women’s Health, analitza la informació rebuda sobre la menstruació i constata que l’educació menstrual a Espanya encara és deficient. Crèdits: Pixabay.

Material de descàrrega
Imatge (jpeg)
Nota de premsa (pdf)

Share This
Ministerio de Ciencia y Tecnología CSIC Delegación C.Val. Casa de la Ciència Presidencia Europea